

Samtaleforløbet er et velafprøvet forløb for unge psykisk sårbare i alderen 18-29 år, som er på uddannelseshjælp. Rekrutteringen er foregået i samarbejde mellem UU-vejledere og sagsbehandlere i jobcentret. Samtaleforløbet afvikles af UU-vejledere og tager afsæt i den enkeltes unges aktuelle situation, behov og ønsker for fremtiden. Forløbets varighed afhænger af den unges behov, men består typisk af fire samtaler af en times varighed. Samtalerne tager afsæt i Jan Tønnesvangs vitaliseringsmodel med de fire rettetheder, hvortil der efter hver samtale opsættes et konkret træningsmål, som kan hjælpe den unge med at bevæge sig fra deres aktuelle selvsyn frem mod deres ønskelige selvsyn. Ved at møde de unge dér, hvor de er, er samtaleforløbets formål at styrke de unges selvværd og motivation for at komme tættere på uddannelse og/eller beskæftigelse.
Læs guiden til samtaleforløb med psykisk sårbare unge (PDF)
Vitaliseringsmodellen som samtaleskabelon | ||
Den selvhenførende rettethed handler om det grundlæggende behov vi har for at ”være den, vi er” i forhold til at blive set, forstået og anerkendt (Tønnesvang & Hedegaard, 2012). Samtalen med den unge handler bl.a. om, at den unge italesætter, hvordan vedkommende ser sig selv - sine styrker og udfordringer. |
||
Aktuelt selvsyn
Spørgsmål:
Hjælpespørgsmål: |
Ønskeligt selvsyn
Spørgsmål:
Hjælpespørgsmål:
|
Første skridt
Spørgsmål:
Eksempel
|
Den mestringshenførende rettethed handler om vores grundlæggende behov for at beherske forhold i den omkringliggende verden (Tønnesvang & Hedegaard, 2012). Samtalen med den unge handler her om, hvorvidt de udfordringer og opgaver den unge stilles over for er passende ift. den unges evner. |
||
Aktuelt selvsyn
Spørgsmål:
Hjælpespørgsmål:
|
Ønskeligt selvsyn
Spørgsmål:
Hjælpespørgsmål: |
Første skridt
Spørgsmål:
Eksempel:
|
Den andenhenførende rettethed handler om behovet for meningsgivende retning via f.eks. forbilleder samt nogen/noget at se op til (Tønnesvang & Hedegaard, 2012). Samtalen med den unge handler her bl.a. om at være på vej i forhold til job, uddannelse og personlig udvikling.
|
||
Aktuelt selvsyn
Spørgsmål:
Hjælpespørgsmål: |
Ønskeligt selvsyn
Spørgsmål:
Hjælpespørgsmål: |
Første skridt
Spørgsmål:
Eksempel:
|
Den fællesskabshenførende rettethed handler om at høre til blandt andre. Den vedrører det grundlæggende behov vi har for at indgå i nære sociale relationer og være en del af fællesskaber, hvor vi oplever at høre til (Tønnesvang & Hedegaard, 2012). Samtalen med den unge handler her bl.a. om, de relationer den unge har til andre individer og grupper, og hvordan vedkommende oplever at høre til.
|
||
Aktuelt selvsyn
Spørgsmål:
Hjælpespørgsmål: |
Ønskeligt selvsyn
Spørgsmål:
Hjælpespørgsmål: |
Første skridt
Spørgsmål:
Eksempel:
|